Big data
+ Roskilde

Af Kim Gørlitz // Adm. Direktør - Red Ink

De bedste businesscases er i dit backoffice


Et vigtigt takeaway fra gårsdagens konference: Tech + Turisme: Ofte tænker du data, som noget, der skal berige dine gæsters oplevelse. Men tit finder du de bedste businesscases i dit backoffice.

Per Østergaard Jacobsen fortalte levende om det big data-projekt, han har været med til at udvikle for Roskildefestivalen. En af de ting, der tydeligt gav værdi, var en sensor, der målte, hvornår de enkelte toiletter skulle tømmes og rengøres. Via overvågning på sociale medier, Likes, Spotify, bevægelsesmønstre på festivalen, vejrdata og sceneprogrammer lykkes det at forudse, hvor mange der vil komme til bestemte koncerter. Med den viden kan festivalen sikrer den rette bemanding på barerne ved koncerten. De kan fx også sørge for, at de ikke løber tør for øl under koncerten. Og at have det rette antal flæskestegssandwich parat. Med det rette mindset kan du lægge en strategi, der bygger på kundeindsigt og som giver en bedre og databeriget gæsteoplevelse.

Der er ingen af disse data, du lægger mærke til. Men ved at opsamle dem kan du sørge for, at besvær og irritation fjernes. Helt umærkeligt for gæsten. Oplevelsen spiller bare.